• Перейти до основного вмісту
arrow
Головна
Новини

Візит до Чехії: від перших вражень до конкретних дій

21 червня 2024, 13:38

  • Департамент освіти і науки
Сулима

Власне маю зауважити, що освітній “Study visit of Ukraine VET Educators of the Czech Republic” – це моя перша поїздка за межі України, тому враження від системи професійної освіти дещо підсилені загальними враженнями від європейської країни. Та все ж маю бути реалістичним та об’єктивним. То ж…

Наша делегація з України відвідала більше 15 установ, організацій та закладів: Міністерство освіти, обласні й міські адміністрації, торгово-промислова палата, підприємства, фабрики й звісно професійні школи.

Зрозуміло, що нам показали, якщо не найкращі то одні із кращих профтехів Чеської республіки. Професійна освіта Чеської Республіки дещо схожа на українську, та все ж має свої певні особливості.

Переважна більшість випускників загальноосвітніх закладів, які після 9 років навчання в школі вступають до профтехів. Великий відсоток випускників професійних шкіл (профтехів) працевлаштовуються за професією. Безкоштовно можна вчитися декілька разів, але до досягнення 26 років, а далі вже платні перепідготовчі курси або професійне навчання.

І навіть при такій, максимально орієнтованій на здобуття професійної освіти системі, ринок праці потребує набагато більшої кількості кваліфікованих кадрів у зв’язку з міграцією в сусідні країни, які пропонують вищий соціальний пакет. Окрім того, близько 9% студентів з числа, які навчаються відраховують з різних причин. Зараз ринок праці країни налічує близько 230 тисяч вакансій і саме тому активно розгортають навчання дорослих.

Близько 11,9 % щороку прагнуть навчатися з числа незайнятого населення. Дефіцит робочих рук – це те, що вже гостро відчувають роботодавці в Україні і, що буде безумовно посилюватись, особливо після Перемоги.

Маю зазначити, що всі керівники закладів профтехосвіти, які нас зустрічали, володіють англійською мовою, серед учнів 90% володіють англійською на рівні В2. Це дійсно крутий показник, до якого потрібно прагнути не тільки учням, а й педагогічним працівникам в Україні. Великий акцент роблять на мʼяких навичках (soft skills): комунікація, підприємництво (студенти офіційно створюють під час навчання міні-кампанії в програмі JA Europe, компʼютеризації і ШІ, вміння керувати командою. Цифровізація теж на високому рівні, ведуться електронні журнали, є більшість е-підручників й електронний розклад та складання іспитів.

Як не дивно, але саме матеріальна база закладів освіти не стала предметом захоплення і заздрощів. Багато профтехів України, що створюють навчально-практичні центри, беруть участь в обласних, державних та міжнародних проєктах можуть сміливо конкурувати з чехами за рівнем оснащення.

В Чехії всі податки надходять до державного бюджету, а вже потім розподіляються за формулою на регіональний/місцевий рівень. Діти можуть обирати будь-який заклад в країні, не залежно від місця реєстрації , там не існує міжбюджетних трансфертів, бо гроші ходять за дитиною. Що характерно, засновниками садочків і початкових шкіл є місцеві ради, а базової/старшої школи і профтехів регіональна влада (обласна адміністрація), вища освіта це рівень МОНу.

Програму розвитку освіти затверджують на 6 років, хоча існують проєкти, які тривають і 15 років. Якщо ж говорити про кошти розвитку закладів , то вони виділяються за щорічним плануванням адміністрації закладів. Приблизний розподіл інвестицій десь такий: 5% – держава, 15% – область 80% – кошти Фонду справедливої трансформації від ЄС. Слід додати, що фінансування здійснюється помісячно і залишок, який утворився є перехідним на наступний рік.

У кожному закладі є посада проєктного менеджера, який відповідає за реалізацію програм й проєктів. Заклади є активними учасниками програми Erasmus+.

Особливу увагу приділяють тісній взаємодії з роботодавцями. Під час дружнього сніданку голова адміністрації Плзеньського краю Мілан Козел: «без співпраці з роботодавцями неможливо працювати й закладам професійної освіти». В професійній освіті ЧР дуже часто є приклади, коли бізнес надає підтримку закладам. Це можуть бути матеріали для виробничого навчання, інвентар, обладнання.

У цілому ще дуже багато вражень можна розповідати про професійну освіту в цій країні. Проте можна впевнено ствердити, що це ефективно діюча, добре продумана й мудро побудована система освіти, елементи якої точно варто використати при реформуванні професійної освіти в Україні.

 

 

Директор

Вищого професійного гірничо-будівельного училища

м. Горішні Плавні

Василь Сулима

 

Поділитись

Теги

освіта
Полтавщина
профтехосвіта

Новина за темою

ПДМУ долучився до створення «зеленої» Алеї пам’яті Героїв у Полтаві
21/06/2024
Новий онлайн-курс для бізнесу від Офісу з розвитку підприємництва та експорту «Як побудувати експортну маркетингову стратегію»!
21/06/2024
Стартували шкільні предметні олімпіади на Полтавщині
21/06/2024

Останні новини

Більше новин
Хартія-Хаб у Полтаві запрошує на відкриту лекцію військовослужбовців 2-го корпусу «Хартія» Хартія-Хаб у Полтаві запрошує на відкриту лекцію військовослужбовців 2-го корпусу «Хартія»
15/10/2025
На «Всеукраїнські шкільні ліги пліч-о-пліч» зареєструвалося 45 баскетбольних команд із області
15/10/2025
Понад 17 тис. засобів реабілітації отримали жителі Полтавщини за державною програмою
15/10/2025
Міненерго створило інтерактивну карту сприятливих місць розташування зарядних станцій для електромобілів
15/10/2025
Центр рекрутингу Військово-Морських Сил Збройних Сил України запрошує на службу
15/10/2025
Проходження студентами виробничої практики у державному архіві
15/10/2025
У Полтаві відбулася зустріч із учасниками творчого об’єднання МУР Олександром Хоменком і Миколою Шмундиром
15/10/2025
Що таке 1325 і чому це важливо для Полтавщини?
15/10/2025
Митці Полтавщини підтримують захисників своєю творчістю
15/10/2025

Надсилаємо насвіжіший дайджест новин

Підпишіться, щоб отримувати листи.

ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ

Офіційний веб-сайт

Адреса:

36014, Полтава,вулиця Соборності, 45

Телефон

+380 (532) 56-02-90

Електронна пошта

[email protected]

Гаряча лінія

112

ОВА

Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше

Технічна підтримка сайту

[email protected]

Розроблено в

За підтримки

Мапа сайту